Vedtægter for Kunstterapeutforeningen.dk
§ 1. Navn og hjemsted
Stk. 1. Foreningens navn er Kunstterapeutforeningen.dk
Stk. 2. Foreningens hjemsted er forkvindens/mandens bopæl.
§ 2. Formål
Stk. 1. Foreningens formål er:
a. At fremme, formidle og udvikle kunstterapien.
b. At etablere et fagligt forum for kunstterapeuter, hvor man kan udveksle erfaringer, diskutere problemstillinger og få faglig supervision og inspiration.
c. At åbne op for inspiration, udveksling og samarbejde med andre kunstterapeut-foreninger og kunstterapi-undervisere i indland og udland.
§ 3. Medlemskreds
Stk. 1. Medlemskredsen består af uddannede kunstterapeuter samt kunstterapistuderende fra kunstterapiuddannelserne på Institut for Kunstterapi, University College Lillebælt, Odense, og lignende kunstterapiuddannelser i ind- og udland, der har fastsatte krav om teori og metoder, praktik, supervision, egenterapi og mulighed for eksamen eller diplom.
Stk. 2. Indmeldelse foretages på foreningens indmeldelsesformular på hjemmesiden, og medlemsregistreringen sker i foreningens administrationssystem, Klubmodul. Medlemskabet er først gyldigt, når det er registreret, at medlemmet har betalt kontingent.
Stk. 3. Medlemmerne betaler et af generalforsamlingen fastsat kontingent.
Kontingentet opkræves hvert år 15. januar. Medlemmer, der ansøger om medlemskab i løbet af året, betaler fuldt kontingent.
Bestyrelsen kan nedsætte kontingentet til 100 kr. i årets 2-3 sidste måneder, hvis der i dette tidsrum ikke ligger nogle arrangementer med tilskud til deltagerbetaling.
Stk. 4. Udmeldelse kan ske ved henvendelse på foreningens mail, og den træder i kraft med virkning fra udgangen af et kalenderår. Medlemskab fortsætter kun så længe kontingent betales.
§ 4. Medlemsmødet
Stk. 1. Medlemsmødet er foreningens højeste myndighed.
Stk. 2. Det ordinære medlemsmøde afholdes en gang årligt inden 1.maj og indkaldes senest 3. januar via mail til alle medlemmer med angivelse af foreløbig dagsorden.
Stk. 3. Stemmeberettigede på medlemsmødet er medlemmer, hvis betaling af kontingent er registreret senest 3 dage forinden. Der kan stemmes ved fuldmagt.
Stk. 4. Dagsordenen for det ordinære medlemsmøde skal mindst indeholde
følgende punkter:
Valg af ordstyrer
Valg af referent
Valg af stemmetællere
Godkendelse af dagsorden
Bestyrelsens beretning, ved forkvinden/formanden
Regnskabsaflæggelse
Behandling af indkomne forslag
Godkendelse af budget
Fastsættelse af kontingent
Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter (jf. § 6 Foreningens daglige ledelse).
Valg af 1 revisor
Eventuelt
Stk. 5. Forslag, der ønskes behandlet på medlemsmødet, skal være bestyrelsen i hænde senest 21 dage før medlemsmødet.
Forslag til vedtægtsændringer, der ønskes behandlet på medlemsmødet, skal være bestyrelsen i hænde senest den 1. februar.
Indkomne forslag til vedtægtsændringer udsendes en måned før medlemsmødet afholdes.
Stk. 6. Medlemsmødet ledes af en ordstyrer, som undervejs samarbejder med referenten.
Stk. 7. Referat inkl. bilag udsendes af bestyrelsen til alle medlemmer i løbet af ugen efter medlemsmødet. Hvis der er indsigelser til referatet fra nogle af deltagerne ved medlemsmødet, kan de senest 14 dage efter medlemsmødet sendes til bestyrelsen, som behandler dem, og derefter udsendes det endelige referat med evt. kommentarer vedlagt.
Stk. 8. Medlemsmødet træffer sine beslutninger med simpelt flertal (en over
halvdelen af de gyldigt afgivne stemmer). Ved personvalg, hvor der er foreslået flere
end det antal, der skal vælges, foretages altid skriftlig afstemning. Ved sådanne
personvalg anvendes reglen om simpelt flertal.
§ 5. Ekstraordinært medlemsmøde
Stk. 1. Ekstraordinært medlemsmøde kan afholdes, når bestyrelsen finder det
nødvendigt, og skal afholdes, når mindst 1/3 af medlemmerne fremsætter skriftligt
begrundet anmodning om det over for forkvinden/manden. I sådanne tilfælde skal
medlemsmødet afholdes senest fire uger efter, at anmodningen er kommet til
forkvindens/mandens kendskab.
Stk. 2. Senest en uge efter anmodning om ekstraordinært medlemsmøde er kommet til forkvindens/mandens kendskab, skal indkaldelse til medlemsmødet udsendes.
§ 6. Foreningens daglige ledelse
Stk. 1. Foreningens daglige ledelse udgøres af bestyrelsen, som består af min. 5 eller max. 7 medlemmer.
De to suppleanter kan efter eget valg deltage i bestyrelsesmøder og arbejdsopgave- fordeling. Suppleanterne har ikke stemmeret.
Bestyrelsesmedlemmer og suppleanter vælges af medlemsmødet for en toårig periode. Ved 5 medlemmer af bestyrelsen er to på valg i ulige år og tre på valg i lige år, og ved 7 medlemmer af bestyrelsen er tre på valg i ulige år og fire på valg i lige år.
Stk. 2. Bestyrelsen leder foreningen i overensstemmelse med gældende vedtægter og medlemsmødets beslutninger.
Stk. 3. Senest 7 uger efter nyvalg til bestyrelsen afholdes konstituerende møde,
hvor bestyrelsen af og blandt sine medlemmer vælger forkvinde/mand, næstforkvinde/mand og kasserer.
Bestyrelsen kan dog vælge at få særlige dele af bestyrelsesarbejdet udført af lønnede eller ulønnede, fagligt kyndige personer, der ikke er medlemmer af foreningen.
Stk. 4. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og reviderer den efter behov.
Bestyrelsen kan nedsætte arbejdsgrupper og ad-hoc-udvalg til varetagelse af afgrænsede opgaver.
Stk. 5. Forkvinden/manden – og i hendes/hans fravær næstforkvinden/manden – indkalder til bestyrelsens møder. Indkaldelse sker skriftligt med angivelse af dagsorden.
Hvis mindst tre medlemmer af bestyrelsen over for forkvinden/manden fremsætter ønsker om et bestyrelsesmøde, afholdes mødet senest to uger efter anmodningen er kommet til forkvindens/mandens kendskab.
Stk. 6. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 bestyrelsesmedlemmer er til
stede.
§ 7. Økonomi, regnskab og revision
Stk. 1. Foreningens regnskabsår følger kalenderåret.
Stk. 2. Bestyrelsen er ansvarlig over for medlemsmødet for budget samt
regnskab.
Stk. 3. Foreningens kasserer er ansvarlig for at koordinere udarbejdelsen af foreningens regnskab, budget og medlemsregistrering.
Stk. 4. Regnskabet revideres af den på medlemsmødet valgte revisor.
§ 8. Tegningsregler og hæftelse
Stk. 1. Foreningen tegnes udadtil ved underskrift af forkvinden/manden og mindst et
yderligere bestyrelsesmedlem i foreningen. Ved optagelse af lån og ved
salg/pantsætning af fast ejendom tegnes foreningen af den samlede bestyrelse.
Stk. 2. Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de
forpligtelser, der påhviler foreningen.
§ 9. Vedtægtsændringer
Stk. 1. Disse vedtægter kan kun ændres med 2/3 flertal på et medlemsmøde, hvor ændringsforslaget fremgår af dagsordenen.
Stk. 2. Vedtægtsændringer træder i kraft med virkning fra det medlemsmøde, de
vedtages på.
§ 10. Opløsning
Stk. 1. Opløsning af foreningen kan kun finde sted med 2/3 flertal af de fremmødte på to på hinanden følgende medlemsmøder, hvoraf det ene skal være ordinært.
Stk.2. Inden foreningens endelige opløsning kan foreningens aktiver anvendes til kurser for foreningens medlemmer. I denne sidste periode af foreningens liv kan vedtægterne ændres, så de tilgodeser denne situation. Jvf. § 9. Vedtægtsændringer.
For eksempel kan formål ændres til kun at omfatte kursus-tilbud til foreningens medlemmer.
Antal bestyrelsesmedlemmer kan nedsættes til 3.
Kontingent kan udelades.
Når aktiverne er brugt, kan foreningen derefter nedlægges.
Stk.3. Hvis der i foreningens sidste tid ikke er nogen, der vil gå ind i bestyrelsen og organisere kurser for de aktiver, som foreningen har, kan det opløsende medlemsmøde beslutte at donere kassebeholdningen til et specifikt, almennyttigt formål.
§ 11. Datering
Stk. 1. Således vedtaget på foreningens generalforsamling/medlemsmøde den 11. 3. 2018.
Revideret april 2019, marts 2020, marts 2021, marts 2022, marts 2024 og marts 2025.