§ 1. Navn og hjemsted
Stk. 1. Foreningens navn er Kunstterapeutforeningen.dk
Stk. 2. Foreningens hjemsted er forkvindens/mandens bopæl.
§ 2. Formål
Stk. 1. Foreningens formål er:
a. At fremme, formidle og udvikle kunstterapien.
b. At etablere et fagligt forum for kunstterapeuter, hvor man kan udveksle erfaringer, diskutere problemstillinger og få faglig supervision og inspiration.
c. At åbne op for inspiration, udveksling og samarbejde med andre kunstterapeut-foreninger og kunstterapi-undervisere i indland og udland.
§ 3. Medlemskreds
Stk. 1. Medlemskredsen består af uddannede kunstterapeuter samt kunstterapistuderende fra kunstterapiuddannelserne på Institut for Kunstterapi, University College Lillebælt, Odense, og lignende kunstterapiuddannelser i ind- og udland, der har fastsatte krav om teori og metoder, praktik, supervision, egenterapi og mulighed for eksamen.
Stk. 2. Indmeldelse sker på foreningens indmeldelsesblanket og modtages af foreningens ansvarlige kontaktperson for medlemsregistrering. Medlemskabet er først gyldigt, når det er registreret at medlemmet har betalt kontingent.
Stk. 3. Medlemmerne betaler et af generalforsamlingen fastsat kontingent.
Kontingentet opkræves hvert år i januar måned. Medlemmer, der ansøger om medlemskab i løbet af året, betaler fuldt kontingent.
Bestyrelsen kan nedsætte kontingentet til 100 kr. i årets 2-3 sidste måneder, hvis der i dette tidsrum ikke ligger nogle arrangementer med tilskud til deltagerbetaling.
Stk. 4. Udmeldelse kan ske ved henvendelse på foreningens mail til det bestyrelsesmedlem, som har ansvaret for medlemsregistreringen, og den træder i kraft med virkning fra udgangen af et kalenderår. Medlemskab fortsætter kun så længe kontingent betales.
§ 4. Generalforsamlingen
Stk. 1. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Stk. 2. Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt inden 1.maj og indkaldes senest 3. januar via mail til alle medlemmer med angivelse af foreløbig dagsorden.
Stk. 3. Stemmeberettigede på generalforsamlingen er medlemmer, hvis betaling af kontingent er registreret senest 3 dage forinden. Der kan stemmes ved fuldmagt.
Stk. 4. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde
følgende punkter:
Valg af dirigent
Valg af referent
Valg af stemmetællere
Godkendelse af dagsorden
Bestyrelsens beretning, ved forkvinden/formanden
Regnskabsaflæggelse
Behandling af indkomne forslag
Godkendelse af budget
Fastsættelse af kontingent
Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter (jf. § 6 Foreningens daglige ledelse).
Valg af 1 revisor
Eventuelt
Stk. 5. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 21 dage før generalforsamlingen.
Forslag til vedtægtsændringer, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest den 1. februar.
Indkomne forslag til vedtægtsændringer udsendes en måned før generalforsamlingen afholdes.
Stk. 6. Generalforsamlingen ledes af en dirigent, som undervejs samarbejder med referenten.
Stk. 7. Referat inkl. bilag udsendes af bestyrelsen til alle medlemmer i løbet af ugen efter generalforsamlingen. Hvis der er indsigelser til referatet fra nogle af deltagerne ved generalforsamlingen, kan de senest 14 dage efter generalforsamlingen sendes til bestyrelsen, som behandler dem, og derefter udsendes det endelige referat med evt. kommentarer vedlagt.
Stk. 8. Generalforsamlingen træffer sine beslutninger med simpelt flertal (en over halvdelen af de gyldigt afgivne stemmer). Ved personvalg, hvor der er foreslået flere end det antal, der skal vælges, foretages altid skriftlig afstemning. Ved sådanne personvalg anvendes reglen om simpelt flertal.
§ 5. Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1. Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, og skal afholdes, når mindst 1/3 af medlemmerne fremsætter skriftligt begrundet anmodning om det over for forkvinden/manden. I sådanne tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest fire uger efter, at anmodningen er kommet til forkvindens/mandens kendskab.
Stk. 2. Senest en uge efter anmodning om ekstraordinær generalforsamling er kommet til forkvindens/mandens kendskab skal generalforsamlingen indkaldes.
§ 6. Foreningens daglige ledelse
Stk. 1. Foreningens daglige ledelse udgøres af bestyrelsen, som består af min. 5 eller max. 7 medlemmer.
De to suppleanter kan efter eget valg deltage i bestyrelsesmøder og arbejdsopgave- fordeling. Suppleanterne har ikke stemmeret.
Bestyrelsesmedlemmer og suppleanter vælges af generalforsamlingen for en toårig periode. Ved 5 medlemmer af bestyrelsen er to på valg i ulige år og tre på valg i lige år, og ved 7 medlemmer af bestyrelsen er tre på valg i ulige år og fire på valg i lige år.
Stk. 2. Bestyrelsen leder foreningen i overensstemmelse med nærværende vedtægter og generalforsamlingens beslutninger.
Stk. 3. Senest 7 uger efter nyvalg til bestyrelsen afholdes konstituerende møde, hvor bestyrelsen af og blandt sine medlemmer vælger forkvinde/mand, næstforkvinde/mand og kasserer.
Bestyrelsen kan dog vælge at få særlige dele af bestyrelsesarbejdet udført af lønnede eller ulønnede, fagligt kyndige personer, der ikke er medlemmer af foreningen.
Stk. 4. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og reviderer den efter behov. Bestyrelsen kan nedsætte arbejdsgrupper og ad-hoc-udvalg til varetagelse af afgrænsede opgaver.
Stk. 5. Forkvinden/manden – og i hendes/hans fravær næstforkvinden/manden – indkalder til bestyrelsens møder. Indkaldelse sker skriftligt med angivelse af dagsorden.
Hvis mindst tre medlemmer af bestyrelsen over for forkvinden/manden fremsætter ønsker om et bestyrelsesmøde, afholdes mødet senest to uger efter anmodningen er kommet til forkvindens/mandens kendskab.
Stk. 6. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 bestyrelsesmedlemmer er til stede.
§ 7. Økonomi, regnskab og revision
Stk. 1. Foreningens regnskabsår følger kalenderåret.
Stk. 2. Bestyrelsen er ansvarlig overfor generalforsamlingen for budget samt regnskab.
Stk. 3. Foreningens kasserer er ansvarlig for at koordinere udarbejdelsen af foreningens regnskab, budget og medlemsregistrering.
Stk. 4. Regnskabet revideres af den på generalforsamlingen valgte revisor.
§ 8. Tegningsregler og hæftelse
Stk. 1. Foreningen tegnes udadtil ved underskrift af forkvinden/manden og mindst et yderligere bestyrelsesmedlem i foreningen. Ved optagelse af lån og ved salg/pantsætning af fast ejendom tegnes foreningen af den samlede bestyrelse.
Stk. 2. Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen.
§ 9. Vedtægtsændringer
Stk. 1. Disse vedtægter kan kun ændres med 2/3 flertal på en generalforsamling, hvor ændringsforslaget fremgår af dagsordenen.
Stk. 2. Vedtægtsændringer træder i kraft med virkning fra den generalforsamling, de vedtages på.
§ 10. Opløsning
Stk. 1. Opløsning af foreningen kan kun finde sted med 2/3 flertal af de fremmødte på to på hinanden følgende generalforsamlinger, hvoraf den ene skal være ordinær.
Stk.2. Inden foreningens endelige opløsning kan foreningens aktiver anvendes til kurser for foreningens medlemmer. I denne sidste periode af foreningens liv kan vedtægterne ændres, så de tilgodeser denne situation. Jvf. § 9. Vedtægtsændringer.
For eksempel kan formål ændres til kun at omfatte kursus-tilbud til foreningens medlemmer.
Antal bestyrelsesmedlemmer kan nedsættes til 3.
Kontingent kan udelades.
Når aktiverne er brugt, kan foreningen derefter nedlægges.
Stk.3. Hvis der i foreningens sidste tid ikke er nogen, der vil gå ind i bestyrelsen og organisere kurser for de aktiver, som foreningen har, kan den opløsende generalforsamling beslutte at donere kassebeholdningen til et specifikt, almennyttigt formål.
§ 11. Datering
Stk. 1. Således vedtaget på foreningens generalforsamling den 13.6.2015 og revideret 19.3.2017, 11.3.2018, 5.4.2019, 8.3.2020, 14.3.2021, 6.3.2022 og 10.3.2024.